Aarde en klimaat
Hoe we de MBO opleiding Aarde en klimaat een gezicht gaven.
Opdrachtgever
Aeres MBO
Branche
Onderwijs
Diensten
- Brand persona
- Merkverhaal
- Positionering
- Concept voor wervingscampagne
- Marketingplan
- Fotografie campagnebeelden
- Copywriting
- Print- en redactioneel ontwerp
- Posters
- Uitnodigingsbrief doelgroep
- Persbericht
- Online ontwerp
- Creatie van social media content
- Google ad banners
De uitdaging
Wat voor ons lag was de opdracht om voor de nieuwe opleiding Aarde en klimaat MBO niv. 4. voldoende inschrijvingen oplevert onder de doelgroep. Ook diende een aantal belangrijke vragen te worden opgelost zodat de opleiding Aarde en klimaat een eigen plek kan in het huidige aanbod van Aeres MBO in Almere kan innemen. Uiteraard dat er een helder toekomstperspectief voor de mogelijke banen kan worden geboden en dat de werving van de toekomstige studenten inhaakt op het nut en noodzaak van deze opleiding mede gelet op klimatologische ontwikkelingen.
De activatie
Dé opleiding voor alle groene veranderaars die zich willen vastbijten in #klimaatverandering, de ontbossing tot op de bodem uit willen zoeken, in de plastic soep willen duiken en zich willen verdiepen in de stijgende zeespiegel.
Gen-Z, de doelgroep voor deze opleiding, heeft genoeg op haar bordje. Na onderzoek blijkt dat ze zeer bewust zijn van de topics die we in de campagne aansnijden. Om het niet zwaarder te maken dan het al is, hebben we gekozen voor een luchtige en vrolijke insteek. Al zijn dit grote vraagstukken, als student kun je écht een positieve verandering leveren aan een groene, maar vooral duurzamere toekomst.
De groene verandering start bij jou
Vanuit de visie van Aeres en Aeres MBO in Almere in het bijzonder en de opleidingsbehoefte is de opleiding ontstaan.
“Deze nieuwe, veelzijdige en ondernemende opleiding, werk je op een praktische manier aan een klimaatbestendige leefomgeving. Je leert tijdens de opleiding alles over water, de bodem, ecologie, klimaat, het lezen van kaarten en het inzetten van tekenprogramma’s. Alles om onderbouwde en een kritische bijdrage te kunnen leveren aan de grotere klimaatvraagstukken.”
Om de doelgroep, primair de Generatie Z en secundair de ouders, te bereiken hebben we hiervoor de propositie “De groene verandering start bij jou” ontwikkelt dat inhaakt op grotere klimaatvraagstukken en zichtbaar maakt dat je als pragmatische idealist een bijdrage kan leveren aan de oplossing.
Campagnebeeld
De propositie “De groene verandering start bij jou” haakt in op een viertal topics:
- Klimaatverandering;
- Plastic soep;
- Ontbossing;
- Stijgende waterspiegel.
Ondanks dat deze topics vrij zwaar zijn, willen we met name laten zien dat we gewoon een heel leuke opleiding zijn.
De middelen van de wervingscampagne
In de scholen staan banners en hangen posters, een Direct Mail met POS materiaal én een digitale nieuwsbrief is verstuurd naar decanen in Almere én heel Nederland. Daarnaast draait er een online campagne op #Google, #TikTok, #Instagram en #Facebook om zowel ouders als studenten te bereiken.