Skip to main content

Rebranding, een term die snel wordt gebruikt bij het aangaan van veranderingen aan je logo of huisstijl. Het kan variëren van ontwerp updates, dat wellicht kan leiden tot een vernieuwde huisstijl, of tot strategische verschuivingen, zoals het ontwikkelen van een nieuwe positionering. Maar is ‘rebranding’ dan wel altijd de juiste term?

Een echte rebranding zie je eigenlijk niet zo vaak voorbij komen en is dan ook een zeldzaam gebeuren. Als we spreken over een rebranding betekent dat je helemaal opnieuw begint met je merk. Bijvoorbeeld met een nieuwe naam, identiteit en positionering. Je begint vanaf een leeg papier en bouwt het vanaf de grond weer op. Dus alles wat je reeds hebt opgebouwd aan merkbekendheid en imago gaat verloren. Soms is dit echter noodzakelijk, bijvoorbeeld na onherstelbare imagoschade. Deze stap zet je niet zomaar en dient weloverwogen te worden.

Waarom aan de slag met rebranding?

  • Verouderd logo en (geen) consistent doorgevoerde huisstijl
  • Het aanbod heeft zich verder ontwikkeld
  • De kans om het logo te upgraden naar een echt merk
  • Herpositioneren omdat de behoefte in de markt is verandert
  • Professionaliseren van de huisstijl en uitingen

Wat is rebranding dan precies?

Om de werkelijke behoefte te bepalen is deze matrix een handig hulpmiddel. Hieronder zetten we de verschillende termen naast elkaar:

waarom een rebranding?

Herpositionering

Herpositionering komt vaker voor dan rebranding. Bedrijven proberen de bestaande merkassociaties van consumenten te veranderen, vaak als reactie op marktontwikkelingen. Ook kan het voorkomen dat bedrijven nog geen duidelijke positie hebben gekozen. In beide gevallen kan een herpositioneringstraject de toegevoegde waarde brengen die als bedrijf zoekt.

Revitalisatie

Je leest het al, het gaat om het vitaliseren van je identiteit. Zo kun je je huisstijl weer lekker fris laten ontwerpen zodat je weer meerdere jaren vooruit kan. Uiteraard kan een restyling met behoud van de geldende merkrichtlijnen. Dit kan nodig zijn wanneer je merk ‘stoffig’ aanvoelt, de markt zich verder heeft ontwikkelt of wanneer de concurrentie is toegenomen. Deze vorm komt veel voor en kiest men vaker dan een volledige rebranding.

Brand Management

Overweeg je een rebranding? Het managen van je brand kan vaak een eenvoudigere en logischere oplossing zijn. Ook vanuit je bestaande identiteit kun je werken zijn de mogelijkheden aanwezig. Dat is het hele doel van een merkstrategie. Dat het merk leeft en de strategie en design altijd zo dicht mogelijk met elkaar zijn gecreëerd. Brand Management biedt dus tal van creatieve en strategische uitdagingen en door consistent te blijven, bouw je aan een sterker merk.

De grote vraag is dus, ga je voor een evolutie

of toch voor een revolutie?

Waarom is dit belangrijk?

Een sterk merk is van onschatbare waarde. Bedrijven die investeren in hun merk, zien dit terug in hun resultaten. Een sterk merk trekt niet alleen het juiste publiek aan, maar ook de juiste werknemers en passende partners. Je ziet het dus ook terug in je bedrijfscultuur. Het is echter belangrijk te beseffen dat je werknemers, klanten en partners voor een groot deel bepalen wat je merk is. Hoe zij over je merk praten en welke associaties zij ermee hebben, is cruciaal voor je merkwaarde.

Een merk is niet wat jij zegt dat het is, het is wat zij zeggen dat het is.

Marty Neumeier

Hoe manage je een merk goed?

Brand Management is veelomvattend en je merk is altijd in beweging. Een goede merkstrategie is dan ook essentieel om op koers te blijven. Dit plan omvat analyse, strategie, design en evaluatie. Een verandering is dus niet altijd een rebranding en kiezen voor een echte revolutie doet moet zelden. Een logische evolutie zoals een herpositionering of revitalisatie kiest men veel vaker. Door consequent uitdragen van jouw merkverhaal, in welke vorm dan ook, dan bouw je aan een sterker en succesvoller merk.

Onze werkwijze.

werkwijze BrandZuiver

hier definiëren we de merkidentiteit

  • Merkpurpose
  • Merkarchitectuur
  • Merkpositionering
  • Merkkompas

hier bouwen we de merkervaring

  • Visuele merkidentiteit
  • Merkcampagnes
  • Wervingscampagnes
  • Internal branding

Waarom investeren?

Om te beginnen moet rebranding niet worden gezien als een extra kostenpost die op het marketingbudget wordt afgeschreven. Rebranding is een investering die, als deze op de juiste manier wordt uitgevoerd, exponentieel rendement zal opleveren gedurende de levensduur van jouw bedrijf.

Een rebranding van formaat

in september 2023 gingen T-Mobile en Tele2 op in een volledig nieuw merk, ODIDO. Een rebranding zoals deze, zie je maar zelden. In één nacht gingen 119 winkels om naar de nieuwe huisstijl (in- en exterieur) en werden on- en offline media ingezet om ODIDO in de markt te zetten. Petje af!

1 rebranding t-mobile en tele2 naar odido 2 rebranding t-mobile en tele2 naar odido