Branding, wat is dit nu eigenlijk? Branding is de optelsom van alle intenties die het buikgevoel over jouw merk vormen bij de ontvanger.
Voor een merk is branding is dat deel van de intenties die we kunnen beïnvloeden. Door een unieke en herkenbare (visuele) identiteit voor een merk of bedrijf te ontwikkelen waarbij (positieve) eigenschappen en waarden aan dat bedrijf of product worden toegeschreven. Een consistente en goede doordachte (in- en externe) branding strategie zorgt voor een beter onderscheid van de concurrentie en creëert een duidelijke merkvoorkeur.
Wat is branding?
Wat men denkt dat het is vs hoe het eigenlijk zit.
Heel geniepig staat er in een cirkel “Al het andere”. Al die intenties waar je als merkeigenaar niet direct controle over kunt hebben. Wellicht invloed.
Branding gaat ook over dat intenties die jij als merkeigenaar niet kan beïnvloeden. Branding reikt dus veel verder dan alleen je eigen inspanningen. Bijvoorbeeld wanneer je imagoschade hebt geleden. Door mond-tot-mond een ervaring (intentie) te delen beïnvloed dit het buikgevoel bij een consument (negatief). Of wanneer jouw werknemer als een ware ambassadeur over de geweldige cultuur vertelt tijdens een feestje beïnvloed dit dus ook het buikgevoel (positief).
Waarom aan de slag met branding?
- Merkonderscheid vergroten
- Merkconsistentie verhogen
- Herkenbaarheid vergroten
- Emotionele verbinding vergroten
- Aantrekken van het juiste personeel die passen bij jullie unieke cultuur
Branding
Branding is de optelsom van alle intenties die het buikgevoel over jouw merk vormen bij de ontvanger.
Voor een merk is branding is dat deel van de intenties die we kunnen beïnvloeden. Door een unieke en herkenbare (visuele) identiteit voor een merk of bedrijf te ontwikkelen waarbij (positieve) eigenschappen en waarden aan dat bedrijf of product worden toegeschreven. Een consistente en goede doordachte (in- en externe) branding strategie zorgt voor een beter onderscheid van de concurrentie en creëert een duidelijke merkvoorkeur.
> Merk
is het onderbuikgevoel van een persoon over een product, dienst of organisatie.
> Merkstrategie
Het plan om een merk te worden. Wie is ons publiek en hoe willen we dat ze over ons voelen, denken en praten? Waar moeten we onze intenties op richten om dit waar te maken?
> Branding
Het proces van beïnvloeding en het bijsturen van deze gevoelens. Nu weten wie wij zijn en wie ons publiek is weten hoe en waar we ze met ze gaan communiceren.
Waarom is dit belangrijk?
Een merk is dus een resultaat van intenties. Mocht je kiezen voor het uitwerken van een merkstrategie dan probeer je deze intenties zo goed mogelijk in woord en beeld te communiceren. En mocht dit allemaal goed uit worden dan creëer je een voorkeurspositie in het hoofd en misschien verover je zelfs het hart van jouw publiek. Uiteindelijk bepaalt jouw publiek wat ze ervan willen maken. Jouw merk is dus als een reputatie. Bij iedereen dus een beetje verschillend, wat ok is. zo lang het in grote lijnen overeenstemt met jouw merkidentiteit. Dan helpt het jouw bedrijf ook.
”Een merk is niet wat jij zegt dat het is, het is wat zij zeggen dat het is.
Marty Neumeier
Visuele merkidentiteit
In de kern bestaat jouw branding uit een unieke merkstrategie (het plan) en is deze visueel doorvertaald naar eigen visuele merkidentiteit. Met dit fundament slaan we een brug van de essentie van jouw merk naar het design. Van logica naar magie. Zo kun je denken aan de naam, het logo, het kleurpalet, vormen, de missie, waarden en tone of voice, jouw eigen en unieke merkverhaal.
Onze werkwijze.
hier definiëren we de merkidentiteit
- Merkpurpose
- Merkarchitectuur
- Merkpositionering
- Merkkompas
hier bouwen we de merkervaring
- Visuele en verhalende merkidentiteit
- Merkcampagnes
- Wervingscampagnes
- Internal branding
Waarom investeren?
Om te beginnen moet rebranding niet worden gezien als een extra kostenpost die op het marketingbudget wordt afgeschreven. Rebranding is een investering die, als deze op de juiste manier wordt uitgevoerd, exponentieel rendement zal opleveren gedurende de levensduur van jouw bedrijf.