Een merkstrategie stelt je in staat strategie en creativiteit met elkaar te verbinden. logica + magie = sterk merk. Door alle intenties te baseren op jouw merkidentiteit begin je met het bouwen van een sterk merk. Een intentie is de creatieve invulling die jij eraan geeft. Dit kan eenvoudig zijn wat je je medewerkers vertelt over je bedrijf. Wat het belooft bijvoorbeeld. Maar ook een volledige wervingscampagne, een website, een magazine. De intenties die jij kan beheersen.
”Design is de visualisatie van de merkstrategie.
Robin Veurink
Wat is een merkstrategie?
Een merkstrategie is het plan voor jouw merk om te koersen naar die toonaangevende positie in de markt. Wie is ons publiek en hoe willen we dat ze over ons voelen, denken en praten? Waar moeten we onze intenties op richten om dit waar te maken?
Des te duidelijker de strategie voor het merk is uitgewerkt, des te beter je kan koersen naar die stip op de horizon.
Het doel
Het doel van strategie is om de psychologische basis van jouw merk te definiëren en het te positioneren voor toekomstige groei. En die eigen plek in de markt en in het hoofd & hart van de mensen te veroveren. Door het creëren van echte verbinding die echt en authentiek voelt ben je in staat jouw publiek in de doelgroep te bereiken én vast te houden.
Hoe kom je tot een goede merkstrategie?
Door merkstrategie en ontwerp (de creativiteit) te combineren levert dit een eigen unieke merkidentiteit. Hierin staan over het algemeen de waarden, persoonlijkheid en de belofte die je aan jouw publiek communiceert. Het kan vertrouwen wekken, de loyaliteit van consumenten bevorderen en je onderscheiden van de concurrentie.
Het belangrijkste van de ontwikkeling van een merkstrategie is dat het logische en abstracte merkfundament vertaalt word naar een visuele identiteit dat resoneert met jouw publiek. Van kleurenpalet tot typografie, elke ontwerpkeuze kan bijdragen aan de algemene indruk van jouw merk.
Waarom starten met een merkstrategie?
- stelt je in staat strategie met het ontwerp te verbinden
- creëert je eigen hokje in jouw markt
- de kern vormt de essentiële basis van álles dat je doet
- brengt beslissers en teams samen
- overtuigt consumenten sneller om met jou zaken te doen
- geeft je publiek redenen waarom ze zich met je merk willen identificeren én verbinden
- lost problemen op een dieper niveau op
Hoe bepaal ik de juiste positionering voor mijn merk?
Om de juiste positionering te bepalen, is een diepgaand begrip van de doelgroep, concurrenten en markttrends vereist. Het draait allemaal om het creëren van een unieke waardepropositie die jouw merk onderscheidt van anderen. Door de sterke punten van je merk te identificeren en ze op een manier te communiceren die aanslaat bij je doelgroep, kun je de positionering bepalen.
Merkarchitectuur
Tijdens de ontwikkeling van de merkstrategie kom je voor veel keuzes te staan. Waar en hoe plaats ik nu mijn merk binnen onze organisationele entiteit en merkportfolio van het bedrijf? Wil ik dat ze met verbonden zijn of juist los van elkaar manage? Hieronder zijn een aantal opties toegelicht. Meer voorbeelden tref je hier aan.
Branded house
Één en dezelfde merknaam wordt gebruikt als hoofdmerk. En alle producten, diensten hangen onder dit merk.
House of brands
Hier worden steeds verschillende merknamen als hoofdmerk gebruikt die niet aan elkaar gelieerd zijn.
Endorsed identity
Een combinatie van de andere twee. Het verschilt van deze maar maakt gebruik van de kwaliteitskenmerk van het hoofdmerk door “Onderdeel van ‘hoofdmerk'” toe te passen in de communicatie.
Hoeveel tijd neemt het ontwikkelen van een merkstrategie?
Doorgaans kan binnen drie maanden een merkstrategie en een eerste doorvertaling naar een visuele identiteit worden gerealiseerd. Maar dan begint het koersen naar die gewenste positie. Dat is een avontuur op zich en daar sta je niet zomaar. Dit vergt een lange adem van alle betrokken. Maar met een juiste strategie houd je koers en zet je iedere dag stappen in de gewenste richting.
Waarom investeren?
Om te beginnen moet het ontwikkelen van een merkstrategie en visuele identiteit niet worden gezien als een extra kostenpost die op het marketingbudget wordt afgeschreven. Het starten met branding is een investering die, als deze op de juiste manier wordt uitgevoerd, exponentieel rendement zal opleveren gedurende de levensduur van jouw bedrijf.