Bedrijfseigenaren en marketeers komen vaak naar ons toe met vragen over marketing- of campagnestrategie, maar eigenlijk gaan deze vragen over het merk zelf.
Een goede marketingstrategie komt namelijk altijd voort uit de kern van de merkidentiteit. Het is van belang de volgorde van de uit te voeren stappen te begrijpen. Zodat iedere stap die volgt in dienst staat van het grotere belang, de strategie van de organisatie.
De volgorde van stappen:
- Dus een solide bedrijfsstrategie moet verbonden worden aan
- de inspirerende merkstrategie en deze verbinden we weer aan
- de marketingstrategie waar uiteindelijk de marketingcampagne een resultaat van is.
NB: we omschrijven de ontwikkeling van een merk als een linear proces, maar in de praktische uitvoering is het dat zeker niet. Het bouwen van merk is een dynamisch proces wat op en neer hoort te gaan tussen de verschillende stappen (the dots) i.v.m. trends en ontwikkelingen.
Connecting the dots
Het is belangrijk om te weten dat we starten vanuit de bedrijfsstrategie, daar waar de visie, jouw purpose ligt en je dagelijks gaande houdt. Zodra verbindingen zijn gemaakt kun je ook doelgericht aan de slag met je marketinginspanningen. Zo kun je de impact van jouw merk vergroten en gaat de strategie voor de uitvoering aan.
Waarom aan de slag met een merkstrategie?
- stelt je in staat strategie met het ontwerp te verbinden
- creëert je eigen hokje in jouw markt
- de kern vormt de essentiële basis van álles dat je doet
- brengt beslissers en teams samen
- overtuigt consumenten sneller om met jou zaken te doen
- geeft je publiek redenen waarom ze zich met je merk willen identificeren én verbinden
- lost problemen op een dieper niveau op
Cultuur- of marktgedreven of toch beide?
Voor een nieuw merk is het levensbelang om een duidelijke en sterke cultuur te ontwikkelen dat organisatie, product en de branding als geheel versterkt.
Cultuurgedreven
Om de juiste cultuur over te brengen op jouw eigen community is het wel net zo handig dat jouw medewerkers de taal van jouw boodschap begrijpen. Dus startend van binnenuit staat niet alleen als een huis het is ook echt en oprecht. Het werkt dan ook versterkend en verbindend.
Marktgedreven
Ook wil je binnen de doelgroep jouw publiek vinden. Consument, klanten, fans die zich op dezelfde manier willen verbinden met jouw organisatie, product of dienst.
Dan gaat jouw merk voor je werken en zal het als een vliegwiel functioneren wanneer alles consistent samen blijft komen.
Je merk als kompas
Zie een sterk merk als het kompas van je organisatie dat verbonden is met je medewerkers, je bedrijfs, sales- en marketing en communicatiedoelstellingen. Ook legt je merk verbindingen met consument, afnemers, klanten, adviseurs, noem maar op. Horizontaal & verticaal, online & offline, verbaal & non-verbaal, op allerlei manieren leg je met je merk die consistente verbinding.
Branding gaat over het beïnvloeden van deze verbindingen. Door een goede merkstrategie is het mogelijk om deze verbindingen uit te werken voor jouw middelen en kanalen waar je je boodschap zal vertonen.
Plaats in de organisatie
Diegene die verantwoordelijk is voor de strategie van het merk kun je het beste plaatsen naast de CEO of als onderdeel van je management team. Als een Chief Branding Officer. Altijd op de hoogte van de bedrijfsdoelstellingen kan diegenen de merkdoelstellingen bewaken én koppelen aan het grotere doel van het bedrijf. Branding staat altijd ten dienste van de bedrijfsdoelstelling. Net zoals personele, verkoop en logistieke doelstellingen.
Eenmaal opgelijnd kunnen de verbindingen recht getrokken worden en werk je met het begrip van de hele organisatie naar een sterk merk toe.
Waarom is dit belangrijk?
Een sterk merk is van onschatbare waarde. Bedrijven die investeren in hun merk, zien dit terug in hun resultaten. Een sterk merk trekt het juiste publiek binnen de doelgroep aan. En ook de juiste werknemers en passende partners. Dit ga je ook terugzien in je bedrijfscultuur. Het is echter belangrijk te beseffen dat je werknemers, klanten en partners voor een groot deel bepalen wat je merk is. Hoe zij over je merk praten en welke associaties zij ermee hebben, is cruciaal voor je merkwaarde.
”Jouw merk is de belangrijkste investering die je in jouw bedrijf kunt doen.
Steve Jobs, Apple
Waarom investeren?
Zie het ontwikkelen van een merkstrategie als een investering voor de langere termijn. En zie het niet als een extra kostenpost die op het marketingbudget wordt afgeschreven. Branding is een investering die, als deze op de juiste manier wordt uitgevoerd, exponentieel rendement zal opleveren gedurende de levensduur van jouw bedrijf.
Kortom, start met het bouwen van toegevoegde waarde waar je gehele organisatie baat bij heeft.
Onze werkwijze.
hier definiëren we de merkidentiteit
- Merkpurpose
- Merkarchitectuur
- Merkpositionering
- Merkkompas
hier bouwen we de merkervaring
- Visuele en verhalende merkidentiteit
- Merkcampagnes
- Wervingscampagnes
- Internal branding