Skip to main content

Zoals met veel dingen in het leven, is wat mensen aan de oppervlakte zien meestal slechts een fractie van wat eronder ligt. Dit sentiment geldt ook voor branding. De infographic van de Branding Iceberg laat je zien waarom merkstrategie aan merkidentiteit met elkaar verbonden moet worden.

BrandZuiver kennis de branding iceberg

Een merk is als een ijsberg

Omdat het bij branding allemaal draait om het begrijpen van de diepe, genuanceerde manieren waarop een merk is ontworpen en gepland om bij jouw publiek aan te slaan. Bekijk deze infographic dat alle factoren laat zien die topmerken in hun topvorm hebben gebracht. Je zult misschien verbaasd zijn over wat er allemaal onder de oppervlakte zit!

Wat zie je, wat zie je niet?

Een torenhoge ijsberg is majestueus en ontzagwekkend. Hoewel indrukwekkend, is de ijsberg die we zien slechts ongeveer 20% van zijn ware grootte. De resterende 80% is ondergedompeld in het water en aan het zicht onttrokken, absorbeert de kou en behoudt de structuur van de ijsberg.

Merken zijn hetzelfde – ze kunnen worden opgesplitst in gebieden die we wel en niet kunnen zien. En net als een ijsberg doet het verborgen deel het grootste deel van het zware werk. Een veelvoorkomend nadeel waar veel bedrijfseigenaren mee te maken krijgen, is dat ze zich alleen richten op de visuele aspecten – het zichtbare topje van de (merk)ijsberg.

De realiteit

Je alleen op het topje richten door alleen de “boven-het-oppervlak”-elementen te bouwen, is een misstap. Hoewel het waar is dat logo’s veel gewicht in de schaal leggen voor een merk en worden gezien als het “gezicht” van het bedrijf, leidt het ontwikkelen van visuele middelen zonder enige diepgang of betekenis erachter tot een chaotische en laverende koers. Bovendien laat je klanten verward achter. Het verborgen deel van de ijsberg geeft het zijn krachtig kompas en zorgt ervoor dat het zichtbare deel verbonden is met de merkstrategie.

De kans

Er zit zoveel onder de oppervlakte over branding. Als merkenbouwers overwegen we altijd de beste manieren waarop we contact kunnen maken met ons personeel én ons publiek. Hoe kunnen we hen beiden betrekken en enthousiasmeren. Beginnen met een diepgaand begrip van alle factoren die een merkstrateeg kan beheersen, is het ideale punt om een ​​winnend merk te bouwen.

Waarom zou ik in het diepe duiken?

Als bedrijfseigenaar moet je verder kijken dan de oppervlakte en de conclusie trekken wat jouw merk werkelijk vertegenwoordigt, wat het te bieden heeft, wat het doel is en wat de persoonlijkheid is.

Onthoud dat bepaalde merkelementen die onzichtbaar zijn voor consumenten, niet per se onbelangrijk zijn. Net zoals een fundering essentieel is voor een structureel stevig huis, zijn die onzichtbare elementen cruciaal voor de merkstrategie en het algehele succes van jouw bedrijf.

De onzichtbare elementen van een merkstrategie

  • Visie
  • Missie
  • Waarden
  • Persoonlijkheid
  • Tone-of-voice

De zichtbare elementen van een merkidentiteit

  • Logo
  • Vormen
  • Kleurenpalet
  • Typografie
  • Fotografie

Bouw een Branding Iceberg van jewelste!

De kracht en samenhang van een merkstrategie en -identiteit zal niet onopgemerkt blijven. Jouw publiek heeft misschien niet de woorden om wat je doet direct te beschrijven, maar ze weten het wanneer ze het zien of voelen. Door de onzichtbare elementen van jouw merk te definiëren, creëer je een mentale snelkoppeling voor jouw klanten tussen wat ze zoeken en de juiste keuze om aan die behoefte te voldoen (dat zijn jullie!).

Laat het avontuur beginnen

Hier bij BrandZuiver zijn wij jouw experts in merkstrategie en merkidentiteit in Zwolle, Overijssel. Wij bouwen merken van binnen-uit op en zorgen dat deze verbonden is met jouw bedrijfsstrategie. Zo stippelen we de koers uit naar die gewenste positie in de markt waar jij actief bent.

Onze werkwijze onthult de diepere lagen van jouw bedrijf, zodat je zuiver kunt opvallen in alle uitingen. Deze lichten we graag en gratis toe tijdens een eerste kennismaking onder het genot van een kop koffie of glas water.

brief ons

brief ons

We weten dat je vragen hebt. Of je nu een expert op het gebied van branding bent of het gevoel hebt dat het beter kan, het komt neer op het vinden van de juiste vakmensen met wie je contact kunt maken, die je kunt vertrouwen om geweldig werk te leveren en die je enthousiast genoeg vindt om mee samen te werken.

Neem contact met ons op, plan een gratis strategiegesprek en ontdek of we een klik hebben. Of vul ons supereenvoudige briefingsformulier in.
Brief ons