Bij beschermen denk je wellicht aan registreren van je merk, zoals een product-, bedrijfsnaam en een logo. Dan leg je juridisch vast wat van jou is. De goodwill die jouw merk vertegenwoordigt – en waar jij je elke dag voor inzet – wordt zo veilig gesteld.
Wat ik bedoel is dat jij, als eigenaar van het logo, eigenaarschap in handen moet nemen over jouw merk. Hoe bedoel ik dat?
Een merk is namelijk een buikgevoel, een perceptie, een ervaring, een mening dat een individueel persoon zelf heeft gevormd (leestip: The Brand Gap, Marty Neumeuier).
Bijvoorbeeld: Mijn ervaring over Apple verschilt met hoe jij Apple ervaart.
Met branding probeer je de ervaring, associaties t.o.v. van jouw product, bedrijf of organisatie te beïnvloeden. Mind you, branding ligt dus ook buiten de kring van invloed van de eigenaar. Weet je nog? Ik vertel een ander verhaal over Apple dan jij zal doen.
”Bij branding heb je twee opties: of jij bepaalt je merkidentiteit, of anderen doen dat voor je.
Robin Veurink, BrandZuiver
Waarom investeren?
Door te investeren in jouw merk bescherm je niet alleen jouw bezit, maar bepaal jij ook het verhaal dat over jouw merk vertelt moet worden.
Het gaat over laten zien waar jij voor staat, de waarden die je beschermt en de visie die de koers bepaalt. Laat je dit los, dan zwalk je doelloos over de zee en laat je anderen jouw verhaal bepalen. Lees meer over het ontgrendelen van de kracht van branding in deze blog.
Onze werkwijze.
hier definiëren we jouw merk
- Merkpurpose
- Merkarchitectuur
- Merkpositionering
- Merkkompas
hier bouwen we de merkervaring
- Visuele en verhalende merkidentiteit
- Merkcampagnes
- Wervingscampagnes
- Internal branding